اخبار فناوری

راهنمای ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی به صورت قدم‌به‌قدم | چشم برتر

مدت‌هاست که ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی به‌صورت اینترنتی انجام می‌شود و کارفرمایان و کارگران بیمه‌پرداز با صف‌های عریض‌وطویل و فیش‌های بزرگ سبزرنگ خداحافظی کرده‌اند. بسیاری از تسهیلات و خدماتی که سازمان تامین اجتماعی در اختیار کارفرمایان و کارگران قرار می‌دهد، در بستر مجازی تعبیه شده است. بدین ترتیب، فرایند توسعۀ تامین اجتماعی الکترونیکی در راستای استقرار دولت الکترونیک ایران در عصر ۱۴۰۰، شتابان دنبال می‌شود. با ما همراه باشید.

ماهانه صدها هزار کارفرما در ۳۱ استان کشور، وارد سامانه دریافت لیست حقوق و دستمزد بیمه‌پردازان سازمان تامین اجتماعی می‌شوند و اطلاعات کارگاه و پرسنل را وارد می‌کنند تا حق بیمه آن‌ها پرداخت و لیست بیمه ثبت اینترنتی شود. این فرایند تمام‌دیجیتالی، به کارفرمایان کمک می‌کند که از مراجعه به شعب تامین اجتماعی در سراسر کشور خودداری کنند و از طریق سامانۀ شاپرک متصل به tamin.ir، فیش بیمه را بپردازند.

کارفرمایان برای پرداخت حق بیمه پرسنل ۳۰ روز فرصت دارند. آنان در صورت تعلل، با جریمۀ دیرکرد و ممانعت از ارسال لیست بیمه ماهانۀ جدید مواجه خواهند شد. البته لیست بیمه دفتر مرکزی با لیست بیمه‌ای که کارفرمایان براساس ردیف پیمان در شعب تامین اجتماعی باید رد کنند، تفاوت دارد.

اطلاعات بیش از ۱۵ میلیون بیمه‌شدۀ اجباری، اختیاری، خویش‌فرما و اختیاری صاحبان حرف و مشاغل آزاد هرماه به‌ویژه در روزهای پایانی ماه، وارد سامانه می‌شود. به همین سبب، سایت تامین اجتماعی یکی از پرمخاطب‌ترین درگاه‌های دولتی کشور است. گرچه متاسفانه این سامانه گاهی به‌دلیل ترافیک بالای سرور، از دسترس خارج می‌شود، اما به هر حال در طول شبانه‌روز، میزبان تقاضاهای مختلف کارفرمایان و کارگران است. همان‌طور که می‌دانید، با مراجعه به این سامانه می‌توانید از سوابق پرداخت حق بیمۀ خود در کارگاه‌های مختلف آگاه شوید.

ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی

بعضی از شرکت‌های جدید در کشور یا متصدیان امور دفتری و حسابداری شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی کشور با سامانه دریافت لیست حقوق و دستمزد آشنایی کافی ندارند؛ از این‌رو، سؤالات بسیاری برای عموم در این باره وجود دارد.

در این مقاله، در ادامۀ سلسله‌گزارش‌های معرفی خدمات پرمراجعۀ تامین اجتماعی به جامعه، راهنمایی مصور از این سامانه ارائه می‌دهیم تا استفاده از آن ساده‌تر شود.

پنج نکته مهم که باید بدانیم

  • ۴۰ میلیون نفر از جمعیت ایران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند. از این آمار، بیش از ۱۵ میلیون بیمه‌شدۀ اصلی هستند. شمار ایرانیان خارج از کشور که از سال ۹۴ از تسهیلات بیمۀ سازمان استفاده می‌کنند، از مرز ۱۰۰ هزار نفر فراتر رفته است. اگر خارج از کشور هستید، می‌توانید به کارگزاری‌های رسمی سازمان در ۲۵ کشور جهان مراجعه کنید و بیمۀ قطع‌شده خود را تا حکم بازنشستگی ادامه دهید.
  • ماهانه صدها هزار نفر از ایرانیان، بیمه بیکاری از تامین اجتماعی دریافت می‌کنند. بیمه بیکاری فقط به بیمه‌شدگان اجباری تعلق می‌گیرد.
  • اگر کارفرما ندارید و در خانه کار می‌کنید یا دورکار (فریلنسر) هستید یا استارت‌آپ دارید، بیمه اختیاری خویش‌فرما را انتخاب کنید و از همۀ مزایای بیمه‌شدگان اجباری استفاده کنید.
  • اگر سابقه بیمه شما با کسری مواجه است، امکان احیای سابقۀ ازدست‌رفته برای شما فراهم است. به شعبه مراجعه کنید، فرم ادعای سابقه را بگیرید و تکمیل کنید. این موضوع را در مقاله دیگری کاملا شرح داده‌ایم.
  • هرماه یا هرسال، به سامانه بررسی سوابق بیمه‌شدگان تامین اجتماعی مراجعه کنید و صحت ثبت‌نام خود را در لیست بیمه کارفرما (در کارگاهی که مشغول‌به‌کار هستید) مشاهده کنید.
ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی - سامانه سوابق بیمه شدگان
با مراجعه به سامانه سوابق بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی، صحت ارسال لیست بیمه پرسنلی را در ماه یا سال موردنظر بررسی کنید

برای پرداخت لیست حقوق بیمه اختیاری از کجا شروع کنیم؟

برای پرداخت لیست حقوق و دستمزد شرکت یا مؤسسۀ خود در هر جای ایران، پس از آنکه کد کارگاه را از سازمان تامین اجتماعی گرفتید، به آدرس samt.tamin.ir بروید. برای ورود به این سامانه باید نام کاربری و گذرواژه داشته باشید. دریافت این مشخصات منوط به ثبت‌نام است. برای ثبت‌نام، روی گزینه ثبت‌نام در بالای صفحه (که در عکس بالا نشان داده شده است) کلیک کنید.

آنگاه وارد صفحه‌ای خواهید شد که در عکس زیر مشاهده می‌کنید:

ارسال لیست بیمه تأمین اجتماعی - مرحله اول

شرایط ثبت‌نام را مطالعه کنید. حساب کاربری شما بعد از ۱۵ دقیقه فعال خواهد شد. اطلاعاتی که در فرم ثبت‌نام وارد کرده‌اید، ملاک شناسایی‌تان خواهد بود؛ پس اطلاعات‌تان را به‌دقت وارد کنید. نام کاربری و رمزِعبور شما کدملی‌تان است. پس از ورود اطلاعات، رمزِعبورتان را تغییر دهید.

توجه کنید که سامانه پرداخت حقوق و بیمه تامین اجتماعی مختص گروه‌های بیمه‌ای حرف و مشاغل آزاد، اختیاری، کارگران ساختمانی و رانندگان انفرادی است. روی بخش «متن فوق را مطالعه نموده و مسئولیت اطلاعات واردشده را می‌پذیرم» کلیک کنید و «تأیید و ادامه» را بزنید.

در مرحلۀ بعد، همان‌طور که در عکس زیر مشاهده می‌کنید، وارد سامانه ثبت‌نام خواهید شد. در این بخش باید اطلاعات هویتی خود را ثبت کنید.

ارسال لیست بیمه تأمین اجتماعی - ورود اطلاعات کاربرانکدملی خود را وارد کنید. از این فیلد به‌عنوان نام کاربری و رمزِعبور استفاده خواهید کرد. اگر از اتباع خارجی هستید، باید بر روی گزینۀ زیرِ کدملی کلیک کنید. سپس نام شعبه تامین اجتماعی و کد بیمه خود را وارد کنید. کد بیمه ۱۰ رقم است و باید در نوشتنش دقت کنید. وارد کردن شماره تلفن، نشانی ایمیل و جنسیت هم جزء اطلاعات اختیاری است.

سپس روی گزینۀ «ثبت‌نام» کلیک کنید.

اگر کاربری با این کد ملی یا شناسه در سیستم موجود باشد، سامانه از ثبت‌نام مجدد جلوگیری خواهد کرد. اگر سیستم صحت اطلاعات واردشده را ارزیابی و تأیید کند، فرایند ثبت‌نام شما در این مرحله تکمیل خواهد شد و پیغام «ثبت با موفقیت انجام شد» نمایش داده می‌شود.

ارسال لیست بیمه تأمین اجتماعی  - ثبت نام

پس از تکمیل فرایند ثبت‌نام، سیستم مجددا شما را به صفحۀ ورود هدایت خواهد کرد. در این مرحله باید کدملی خود را در هر دو فیلدِ نام کاربری و رمزِعبور وارد کنید و سپس بر روی گزینۀ «ورود» کلیک کنید.

ارسال لیست بیمه تأمین اجتماعی  - تغییر کلمه عبور

نکات مهم

شما باید کلمه عبور خود را تغییر دهید. اگر برای بار اول وارد سیستم می‌شوید، صفحۀ تغییر رمزِعبور به شما نمایش داده خواهد شد. توجه کنید که رمزِعبور به‌درستی تغییر کند تا از ورود شما به سیستم ممانعت نشود. رمزِعبور فعلی شما، همان‌طور که در بالا گفتیم، کدملی‌تان است. در فیلد دوم، رمزِعبور جدید را وارد کنید و در فیلد سوم، این رمز را دوباره بنویسید. دقت کنید که برای نوشتن رمز، حتما چراغ Capslock صفحه‌کلید خاموش باشد.

ارسال لیست بیمه تأمین اجتماعی - درخواست برگ پرداخت

اگر همۀ مراحل به‌خوبی پیش رفت و کد کاربری و رمزِعبور را در صفحه اول وارد کرده باشید، به صفحه‌ای وارد خواهید شد که عکس آن در بالا آمده است. از سربرگ‌های بالای این صفحه وارد بخش «عملیات بیمه‌شدگان خاص» شوید و برای پرداخت لیست حقوق و بیمه، «درخواست برگ پرداخت» را انتخاب کنید. گزارش‌های آماری، وضعیت برگه پرداخت‌ها و مشاهدۀ برگ پرداخت‌های صادره حق بیمه از جمله خدماتی است که در این بخش در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

توجه کنید که اگر پرداخت حق بیمه از طرف بیمه‌شده متوقف شود و بین تاریخ قطع پرداخت حق بیمه و پرداخت مجدد بیش از ۹۰ روز فاصله ایجاد نشود، بیمه‌شده می‌تواند حق بیمه معوقه را به سازمان پرداخت کند. در غیر این‌صورت، ارتباط بیمه‌شده با سازمان قطع می‌شود و ادامۀ بیمه‌پردازی، موکول به تسلیم درخواست مجدد و موافقت سازمان خواهد بود. در این حالت، طبق مادۀ ۸ آئین نامه اجرایی قانون اصلاح بند (ب) و تبصره ۳ ماده ۴ قانون تامین اجتماعی (مصوب ۱۳۶۶) (بیمه حرف ومشاغل آزاد) مبنای کسر حق بیمۀ این متقاضیان همان مبنای قبلی خواهد بود.

راهنمای پرداخت لیست حق بیمه کارفرمایان

برای آنکه بتوانید لیست حق بیمه و دستمزد پرسنل کارگاه خود را اینترنتی پرداخت کنید، باید به یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی در استان محل اشتغال مراجعه کنید. در آنجا توافق‌نامه‌ای مبنی بر ارسال اطلاعات پرسنلی از طریق سامانه سازمان را تکمیل می‌کنید تا نام کاربری و رمزِعبور به شما تخصیص یابد.

فرم مربوطه را باید مدیرعامل شرکت یا مؤسسه امضا و مهر کند. این فرم تعهدآور است. اکنون با داشتن نام کاربری و رمزِعبور، می‌توانید به سامانه دیجیتالی ارسال لیست و پرداخت حق بیمه کارفرمایی مراجعه کنید. به‌دلیل رعایت مسائل امنیتی در فضای مجازی، باید تنظیمات امنیتی مروگر خود را تغییر دهید:

ارسال لیست بیمه تأمین اجتماعی - خطای سایت

احتمالا در ورود به سایت‌های مختلف بارها با تصویر بالا روبه‌رو شده‌اید. نگران نباشید! روی گزینه «ADVANCED» کلیک کنید. بدین ترتیب، به مرورگر خود اطمینان می‌دهید که سایت «SAMT.SSO.IR» ازنظر امنیتی موردتأیید شماست. سپس روی گزینه «PROCEED TO SAMT.SSO.IR» که با کلمۀ «UNSAFE» مشخص شده است، کلیک کنید.

ارسال لیست بیمه تأمین اجتماعی - رفع خطای سایت

وقتی روی پذیرشِ امن بودن سایت سازمان تامین اجتماعی کلیک کنید، صفحه‌ای به‌نمایش درخواهد آمد که عکس آن را می‌بینید:

ارسال لیست بیمه تأمین اجتماعی  - ورود

نام کاربری و رمزِعبوری را که قبلا از شعبۀ سازمان دریافت کرده‌اید، وارد این بخش شوید و روی گزینۀ «ورود» کلیک کنید. توجه کنید که پرتال بدهی کارفرمایان فقط از طریق آدرس www.portal.tamin.ir در دسترس خواهد بود.

در هنگام ورودِ نام کاربری و رمزِعبور، صفحه‌کلیدِ شما باید بر روی زبان انگلیسی تنظیم شده باشد. همچنین در وارد کردن رمزِعبور، به بزرگ یا کوچک بودنِ حروف توجه کنید و توجه کنید که چراغ Capslock صفحه‌کلید روشن نباشد.

برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده، رمزِعبور را پس از اولین ورود به سامانه پرداخت لیست بیمه پرسنلی تغییر دهید. بهتر است متصدی این کار، به‌صورت ثابت و در طول سال، یک نفر باشد. اگر از طریق کافی‌نت مجبور به پرداخت هستید، هربار رمزِعبورتان را تغییر دهید.

اگر رمزِعبور یا نام کاربری را ۵ بار اشتباه وارد کنید، حساب شما ۱۵ دقیقه غیرفعال خواهد شد.

پس از ورود به سامانه، از منوی عملیات لیست بیمه، زیرمنوی بارگذاری لیست بیمه را انتخاب کنید. در صفحۀ نمایش‌داده‌شده، پس از انتخاب نام کارگاه خود، ابتدا فایل اطلاعات کارگاه خود (با پسوند DBF یا TXT) را که قبلا آماده کرده‌اید، بارگذاری کنید.

ارسال لیست بیمه تأمین اجتماعی  - اطلاعات ماهیانه

اطلاعات ماهیانه کارگاه و اطلاعات ماهیانه بیمه‌شدگان از طریق نرم‌افزار جداگانه‌ای تهیه می‌شود و با کلیک بر روی گزینۀ «BROWSE» بارگذاری خواهد شد. با اجرای بند ۱، وارد صفحه‌ای خواهید شد که اطلاعات فایل بارگذاری‌شده کارگاه را به‌نمایش درمی‌آورد. در بخش پایین آن، با کلیک بر روی گزینۀ «اطلاعات بیمه‌شدگان»، اطلاعات موجود در فایل بیمه‌شدگان نمایش داده خواهد شد.

ارسال لیست بیمه تأمین اجتماعی  - بازبینی مشخصات

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، این مشخصات به‌نمایش درمی آید: کد کارگاه، مشخصات کارگاه، شماره لیست، تعداد نفرات، جمع روزهای کارکرد، جمع دستمزد روزانه، جمع دستمزد ماهانه، جمع مزایای ماهانه مشمول، جمع دستمزد و مزایای ماهانه مشمول، جمع کل دستمزد و مزایای ماهانه، نرخ حق بیمه (۲۳ درصد)، حق بیمه سهم بیمه‌شده (۷ درصد)، حق بیمه سهم کارفرما و حق بیمه بیکاری (۳ درصد).

در ادامه، ۳ گزینه پیشِ‌روی شماست:

  • «حذف لیست» که باعث پاک شدن کلیه اطلاعات واردشده به سیستم خواهد شد؛
  • «ارسال به شعبه» که ارسال اطلاعات به شعبه موردنظر را درپی خواهد داشت؛
  • «اطلاعات بیمه‌شدگان» که امکان دسترسی شما به اطلاعات پرسنل کارگاه را فراهم خواهد کرد.

اگر لیست شما دارای خطای بازدارنده باشد، در پایین صفحه به شما اعلام می شود. اگر لیست با پیغام خطا مواجه شود، لیست بیمه شما غیرقابل‌ارسال خواهد بود و باید نقص‌های احتمالی را برطرف کنید.

چگونه لیست ارسال‌شده را پیگیری کنیم؟

اگر لیست ماهانه پرسنل کارگاه شما که وارد سیستم شده است، صحیح و بدون خطا باشد، می‌توانید گزینۀ «ارسال لیست» را کلیک کنید. بدین ترتیب، لیست با موفقیت به شعبه ارسال و در سامانۀ شعبه ثبت خواهد شد. در این بخش، به شما شمارۀ پیگیری داده خواهد شد تا درخواست خود را بعدا بتوانید پیگیری کنید.

ارسال لیست بیمه تأمین اجتماعی  - پیگیری لیست ارسال شده

بعد از آنکه صفحه‌ای طبق عکس بالا برایتان نمایش داده شد، پس از گذشت حدود ۵ دقیقه، می‌توانید لیست ارسال‌شده‌تان را پیگیری کنید. برای این کار، از منوی «عملیات لیست بیمه»، زیرمنوی «پیگیری لیست بیمه» را انتخاب کنید، کد پیگیری را وارد کنید و بر روی گزینۀ «مشاهده وضعیت لیست» کلیک کنید.

ارسال لیست بیمه تأمین اجتماعی  - ورود شماره پیگیری

اگر شماره پیگیری خود را فراموش کرده باشید، می‌توانید از منوی «عملیات لیست بیمه»، زیرمنوی «مشاهده فهرست لیست‌ها» را انتخاب کنید؛ سپس با بررسی لیست‌هایی که از طریق این سامانه بارگذاری کرده‌اید، لیست موردنظرتان را بیابید و بر روی گزینۀ انتهای سطر آن کلیک کنید تا بتوانیدوضعیت لیست خود را ببینید.

ارسال لیست بیمه تأمین اجتماعی - مشاهده وضعیت لیست ارسالی

در این بخش، سال و ماهِ همۀ لیست‌های بیمه‌ای که وارد سامانه کرده‌اید، نمایان می‌شود؛ همچنین، تاریغ تغییر وضعیت آن نیز قابل‌مشاهده خواهد بود.

چگونه برگ پرداخت حق بیمه پرسنل را دریافت کنیم؟

با انجام فرایندی که در بالا توضیح دادیم، لیست بیمۀ شما با موفقیت دریافت و تأیید نهایی می‌شود. بدین ترتیب، با کلیک بر روی گزینه‌های «دریافت برگ پرداخت» و «دریافت رسید»، لیست قابل‌پرداخت است و پس از پرداخت می‌توانید از سیستم، رسید اینترنتی بگیرید.

ارسال لیست بیمه تأمین اجتماعی  -  برگ پرداخت حق بیمه پرسنل

اگر چنین قالبی برای برگۀ پرداخت شما به‌نمایش درآمد، یعنی لیست بیمه شما تأیید شده و آماده پرداخت است. بدین ترتیب، حق بیمۀ ماهِ پرسنل ثبت رسمی می‌شود. این لیست دارای شمارۀ بدهی و دورۀ آن است. مهلت پرداخت، شناسۀ پرداخت و نیز شماره حساب سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت با دستگاه خودپرداز هم در دسترس شما خواهد بود.

بررسی انواع خطاها در زمان ارسال لیست حق بیمه کارفرمایان

اگر در پر کردن فرم‌ها و ارسال لیست حق بیمه پرسنل، با خطایی روبه‌رو شدید، لیست شما عنوان «عدم تأیید» خواهد گرفت. در این صورت، باید روی گزینۀ «نمایش خطاها» کلیک کنید و لیست خطاها را بررسی نمایید.

پس از رفع نقص، دوباره سعی کنید لیست بیمه را بارگذاری کنید. اگر وضعیت لیست در حالت «خطای داخل شعبه تامین اجتماعی» باشد، لیست شما قابل‌دریافت نیست و بارگذاری مجدد نیز موفقیت‌آمیز نخواهد بود. در این حالت، لازم است حضوری به شعبه مراجعه و درخواست بررسی نقص کنید.

اگر وضعیت ارسال لیست بیمه پرسنلی شما در سامانه تامین اجتماعی در حالت «ارسال به شعبه» باشد، تا حداکثر ۲ روز لیست را پیگیری کنید. اگر پس از این زمان، هنوز این حالت باقی بود، باید لیست را حضوری به باجۀ دریافت لیست پرسنلی کارفرمایان تحویل دهید. طبق ماده ۳۹ قانون تامین اجتماعی، باید حداکثر تا سی‌ام ماه بعد، لیست بیمه پرسنلی ثبت و مبلغ بیمه پرداخت شود.

همواره سعی کنید لیست بیمه پرسنلی را از یکم تا بیستم هر ماه (که شعب خلوت‌تر هستند و به‌راحتی فرصت بررسی مشکلات فنی مربوط به ارسال لیست کارفرمایان وجود دارد) رد کنید و در سامانه بارگذاری نمایید. بدین ترتیب، اگر با مشکلی مواجه شدید، زمان کافی برای رفع نقص خواهید داشت.

روش‌های پرداخت حق بیمه پرسنل

کارفرمایان محترم برای پرداخت حق بیمه پرسنلِ خود روش‌های مختلفی دارند. یکی از آن‌ها، روش غیرحضوری پرداخت نقدی حق بیمه است. در این روش، حق بیمه از طریق درگاه‌های اینترنتی، اینترنت‌بانک، دستگاه‌های خودپرداز و تلفن‌بانک امکان‌پذیر خواهد بود.

در حال حاضر، برای پرداخت حق بیمه ماهانه از طریق اینترنت‌بانک، بانک‌های رفاه، تجارت، ملت و سپه در اختیار شماست. بانک‌های خصوصی سراسر کشور در این سامانه تعریف نشده‌اند.

اگر حساب شرکتیِ شما در بانک رفاه، ملت، تجارت و سپه است، از طریق منوی پرداخت، گزینۀ «پرداخت برگ پرداخت بیمه» را انتخاب کنید، شناسه برگ پرداخت و مبلغ را وارد نمایید و هزینه را بپردازید. همیشه پس از پرداخت، رسید پرداخت و کد پیگیری را یادداشت کنید تا با توجه به حجم تراکنش‌های بانک و سازمان، و احتمال ایجاد اختلال در شبکۀ بانکی در برخی از ایام سال، امکان پیگیری سریع وجود داشته باشد.

به‌منظور جلوگیری از مغایرت، از رُند کردن مبالغ حق بیمه خودداری کنید تا بررسی آن توسط کارمندان شعب آسان باشد. شما می‌توانید حق بیمه لیست پرسنل خود را از طریق تلفن‌همراه نیز بپردازید. برای این کار، کد *۷۲۴*۷۱۳# را شماره‌گیری کنید. در ادامه، وارد منوی پرداخت قبض سازمان تامین اجتماعی می‌شوید. به ترتیبی که در خود سامانه می‌آید، اطلاعات شناسه قبض، مبلغ قبض، شماره کارت بانکی و رمز عبور دوم آن را وارد کنید. گفتنی است با همۀ کارت‌های عضو شتاب می‌توان حق بیمه را پرداخت کرد.

آنچه برای پرداخت لیست بیمه باید بدانید

موضوعاتی که کارفرمایان محترم دربارۀ پرداخت لیست بیمه ماهانه پرسنل باید بدانند، به‌اختصار در ادامه ذکر شده است:

  • سامانه پرداخت لیست بیمه اختیاری با لیست بیمه اجباری (کارفرمایی) متفاوت است.
  • شما تنها در صورتی قادر به استفاده از سامانه‌های پرداخت لیست بیمه سازمان تامین اجتماعی هستید که در سامانه ثبت‌نام کرده و نام کاربری و رمزِعبور دریافت کرده باشید.
  • اگر از ورود شما به سیستم جلوگیری شد، از مرورگرهای دیگری استفاده کنید. در صورت باقی ماندن مشکل، به بخش فنی شعبه مراجعه کنید.
  • کارفرمایان برای پرداخت اینترنتی لیست بیمه پرسنل باید کد کارگاه‌شان را داشته باشند. کد کارگاه با ثبت‌نام در شعبه و تکمیل فرم‌های مربوطه امکان‌پذیر است.
  • کارفرمایان باید برای هر ردیف پیمان فعال خود، لیست جداگانه‌ای رد کنند. اگر یک یا چند تن از کارگران، هم‌زمان در ۲ کارگاه با ردیف پیمان‌های متفاوت مشغول‌به‌کار هستند، نام آنها باید در لیست بیمه ردیف پیمان‌های مرتبط درج شود. در هر صورت، حداکثر سقف بیمه‌پردازی باید رعایت شود.
  • اگر می‌خواهید بیمه خود را به‌صورت شخصی پرداخت کنید، باید از سازمان تامین اجتماعی شماره بیمه بگیرید؛ سپس با داشتن نام کاربری و رمزِعبور، از سامانه پرداخت لیست بیمه اختیاری استفاده کنید.
  • یکی از مهم‌ترین دلایل بروز خطا در زمان ارسال لیست بیمه پرسنلی کارفرمایان، ثبت نادرست اطلاعات هویتی کارگران است. اگر اطلاعات کارگران در سیستم اشتباه وارد شود، سامانۀ مزبور مغایرت را اعلام می‌کند و از پذیرش لیست بیمه پرسنل (حتی با یک مغایرت پرسنلی) ممانعت خواهد کرد. در این موارد، کارت‌ملی، شناسنامه و دفترچه‌بیمه کارگر مزبور را به شعبه ببرید تا اطلاعات او رفع نقص شود.
  • شماره مسلسل شناسنامه و کدملی و شماره بیمه ۱۰ رقمیِ هریک از کارگران، باید به‌درستی وارد شود.
  • به‌منظور جلوگیری از جرائم عدم ارسال لیست بیمه و عدم پرداخت بیمه پرسنلی در موعود مقرر، حتی‌الامکان لیست بیمه را تا بیست‌وپنجمِ هرماه وارد سامانه کنید. بدین ترتیب، برای رفع نقص احتمالی، ۵ روز فرصت خواهید داشت.
  • حق بیمه اختیاری خویش‌فرما یا حق بیمه اختیاری صاحبان حرف و مشاغل آزاد با حق بیمه اجباری فرق دارد و ضرایب و درصدهای‌شان نیز متفاوت است. اگر خواهان پرداخت حق بیمه اینترنتی هستید، ابتدا درصدهای هرسال را از سازمان بگیرید و محاسبه کنید.
  • به‌دلیل ترافیک بالای سایت تامین اجتماعی (چهل‌وچهارمین سایت پربینندۀ ایرانی براساس اعلام وب‌سایت ALEXA در سال ۲۰۱۸)، بارگذاری سرور روزهای پایانی ماه کُند است. بنابراین، بهتر است لیست خود را در اوایل یا اواسط ماه ارسال کنید تا با مشکلات فنی مواجه نشوید.
  • اگر از کافی‌نت برای ارسال لیست استفاده می‌کنید یا دسترسی‌ها را در اختیار متصدی کافی‌نت قرار می‌دهید، پس از اتمام کار، برای افزایش ایمنی پروفایل خود، رمزِعبورتان را تغییر دهید.
  • توصیه می‌کنیم رمزِعبور سامانه ارسال لیست بیمه پرسنلی را به‌صورت دوره‌ای تغییر دهید.
  • لیست بیمه‌ای که با موفقیت دریافت می‌شود، زمانی در سیستم ثبت خواهد شد که هزینۀ مربوطه را کارگر (در بیمه اختیاری) یا کارفرما (در بیمه اجباری) پرداخت کند. در غیر این‌صورت، ثبت سیستمی نخواهد شد و دفترچه کارگران تمدید نمی‌شود.
  • معمولا تا دوم یا سوم هرماه، بیمه‌های پرداختیِ اختیاری یا اجباری، در سیستم اِعمال و ثبت می‌شود. این موارد از طریق سامانه سوابق بیمه تامین اجتماعی قابل‌مشاهده خواهند بود.
  • اگر اطلاعات بیمه پرسنلی را با موفقیت پرداخت کردید، اما در سامانه قابل‌مشاهده نیست، به «واحد نام‌نویسی» شعبۀ خود مراجعه کنید.

همراهان گرامی!

اگر با راهنمایی‌های این مقاله، هنوز پرسشی دربارۀ ارسال لیست بیمه پرسنلی دارید، به بخش «مشاوره» شعبه مراجعه کنید یا با اداره‌کل روابط‌عمومی سازمان تامین اجتماعی در استان محل سکونت خود تماس بگیرید. اگر شما هم سابقۀ استفاده از سامانه‌های بیمه تامین اجتماعی را دارید، تجارب و نظرات ارزشمند خود را با ما از طریق کامنت در میان بگذارید و نظرات خود را با ما به‌اشتراک بگذارید. لینک این مطلب را به دوستان بیمه‌پرداز خود معرفی کنید.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.